Εκδόσεις Διόπτρα
Το βιβλίο υπήρξε ένα από τα πρώτα θύματα της Κρίσης: οι νέες εκδόσεις και τα τιράζ, και φυσικά τα κέρδη, μειώθηκαν αισθητά πριν καν αυτή αρχίσει να μονοπωλεί τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων. Ο Αμάγκι ρώτησε παλιούς, ιστορικούς, βασικούς Έλληνες εκδότες, καθώς και κάποιους από τους νεότερους, αλλά και από τους πολύ νέους, για το πώς αποτιμούν την κατάσταση. Ταυτόχρονα, μας μιλούν για τις καινούριες τους εκδόσεις, προτείνοντάς μας πολλούς αξιανάγνωστους τίτλους. Το ερωτηματολόγιο ήταν κοινό για όλους. Τους ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον, καθώς φυσικά και για την όλη συνεισφορά τους στα Γράμματα.
Κυριάκος Αθανασιάδης: Πότε ιδρύθηκε ο Οίκος σας; Ποια ήταν η φυσιογνωμία του, και πώς μεταβλήθηκε η ταυτότητά του μέσα στο χρόνο;
Δ.: Η Διόπτρα ιδρύθηκε το 1978 από τον Γιώργο Παπαδόπουλο. Αρχικός του σκοπός ήταν ένας εκδοτικός οίκος που θα σύστηνε στον Έλληνα αναγνώστη βιβλία που θα τον βοηθούσαν να βρει την εσωτερική του ισορροπία, να αγαπήσει τον εαυτό του, να σεβαστεί το σώμα του και να διευρύνει το πνεύμα του. Στην πορεία των χρόνων, η Διόπτρα, χωρίς να χάσει την αρχική της ταυτότητα, έκανε ένα άνοιγμα και προς τον χώρο της λογοτεχνίας και, τα τελευταία χρόνια, στον χώρο του βιβλίου για παιδιά.
Κ.Α.: Πείτε μας δέκα τίτλους σας για τους οποίους είστε πραγματικά υπερήφανοι.
Δεν θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε κάποιον τίτλο για τον οποίο να μην είμαστε περήφανοι, όλοι είναι παιδιά μας είτε έγιναν best sellers είτε όχι. Καθεμία επιλογή αντικατοπτρίζει τη φάση ζωής που βρίσκεται η Διόπτρα και σεβόμαστε απόλυτα τα στάδια εξέλιξής της, και οι επιλογές μας συμβαδίζουν με αυτά. Θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε όμως βιβλία που σηματοδότησαν την πορεία μας κατά χρονολογική σειρά: «Τέλεια όραση χωρίς γυαλιά». Το 1983, η Διόπτρα εμφανίζει το 5ο της βιβλίο, το οποίο ξεπερνάει σε πωλήσεις τα 50.000 αντίτυπα και δημιουργεί αίσθηση στην αγορά του βιβλίου. Τελικά το κίνημα του καλύτερου τρόπου ζωής έχει οπαδούς περισσότερους από όσους πίστευε ο μέσος βιβλιοπώλης. «Ο γλάρος Ιωνάθαν Λίβινγκστον». Το βιβλίο που εξέδιδαν πολλοί χωρίς να αποδώσουν δικαιώματα βρήκε τη φυσική του στέγη. Έκτοτε το φτερούγισμά του ακολουθεί το πέταγμα της Διόπτρας. «Τρώτε σωστά σύμφωνα με τον τύπο του αίματός σας». Το βιβλίο που μας οριοθέτησε σαν leader στο χώρο της υγείας διατροφής. «Το νησί», που μας δικαίωσε για την επιμονή μας στην ξένη πεζογραφία, αλλά και που έγραψε ιστορία σαν το βιβλίο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών στην κατηγορία αυτή. «Η τέχνη της αγάπης», που ξέρουμε ότι θα μας συντροφεύει σε αυτό το ταξίδι για πάντα.
Κ.Α.: Πόσα βιβλία εκδώσατε το 2000, το 2005 και το 2010; Πόσα θα έχετε εκδώσει φέτος, μέχρι το τέλος της χρονιάς;
Δ.: Το 2000 εκδώσαμε 24 βιβλία, 29 το 2005 και 28 το 2010. Φέτος, μαζί με τις επανεκδόσεις, 118.
Κ.Α.: Πότε αντιληφθήκατε την Κρίση; Πώς σας επηρέασε ταμειακά και πόσο άλλαξε ή διαμόρφωσε το πρόγραμμά σας;
Δ.: Η Κρίση ξεκίνησε με γοργά βήματα το 2009, αν και σημάδια της είχαν φανεί σε αρκετά μεγάλους εκδοτικούς και προηγουμένως. Με την πάροδο των ετών ο ταμειακός προγραμματισμός άλλαξε πλήρως και έγινε πολύ πιο προσεκτικός και μελετημένος και θεωρώ ότι μας οδήγησε να έχουμε πολύ καλύτερη ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για το τι θα συμβεί σε 6 μήνες από σήμερα με 3 διαφορετικά σενάρια. Αν οι ταμειακές ροές είναι ελεγχόμενες, τότε η εταιρεία μπορεί να υπολογίσει το βάθος των ρίσκων που παίρνει. Κι εμείς πήραμε πολλά.
Κ.Α.: Ποια είναι η γνώμη σας για την Ενιαία Τιμή Βιβλίου, και πόσο επηρεάζει η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική τις πωλήσεις (ΦΠΑ, ΕΚΕΒΙ κ.ο.κ.);
Δ.: Κανείς δεν κατάλαβε γιατί καταργήθηκε η ΕΤΒ. Είναι ο σίγουρος δρόμος για την καταστροφή των μικρών βιβλιοπωλείων και την ουσιαστική συρρίκνωση της ποιοτικής εκδοτικής παραγωγής. Το αποτέλεσμα, μετά το κλείσιμο των μικρών βιβλιοπωλείων, θα είναι ο εκδότης να εκδίδει πλέον όλο και λιγότερα ποιοτικά βιβλία, οι νέοι Έλληνες συγγραφείς να μη βρίσκουν εκδότη, και η μεγάλη πιθανότητα τα ευπώλητα βιβλία να είναι κατά βάση ξένα. Ο ελληνικός πολιτισμός, οι παραδόσεις, η γλώσσα μας θα παρακμάσουν και σαν αποτέλεσμα θα επέλθει η μείωση του μορφωτικού επιπέδου του λαού και η εξασθένηση των δημοκρατικών στοιχείων του πολιτεύματος. Τα ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία δίνουν χώρο σε νέους συγγραφείς να αναπτυχθούν, να μιλήσουν με το κοινό μέσω στοχευμένων παρουσιάσεων (αφού η επαφή τους με τον κόσμο είναι αμεσότερη), κάτι που δύσκολα συμβαίνει στην Αγγλία, όπου η κατάργηση της Ενιαίας Τιμής ισοπέδωσε τα πάντα και τώρα μόνο ταχυκίνητα βιβλία έχουν δυνατότητες επιβίωσης.
Κ.Α.: Ποια είναι η σχέση σας με τις νέες τεχνολογίες, το Web, τα Social Media, αλλά και το e-book;
Δ.: Η Διόπτρα έχει επενδύσει στις νέες τεχνολογίες και δίνει την ίδια βαρύτητα τόσο στην παραδοσιακή όσο και στην ψηφιακή επικοινωνία. Διαθέτει ένα σύγχρονο πρόγραμμα ERP που αυτοματοποιεί τις διαδικασίες και το 2013 σχεδίασε καινούρια ιστοσελίδα η οποία βραβεύτηκε στα e-volution awards. Έχει πολύ δυνατή παρουσία στα social media, με 109.000 like στο Facebook και 16.000 followers στο Twitter, ενώ σταδιακά πειραματίζεται με την πλατφόρμα του Instagram.
Κ.Α.: Πώς επιλέγετε τους τίτλους που εκδίδετε; Άλλαξαν τα κριτήριά σας την τελευταία πενταετία;
Δ.: Τα κριτήριά μας ακολουθούν το μότο μας, που είναι Βιβλία με θέα τη ζωή. Σίγουρα η γνώση μας και η εμπειρία μας σε βιβλία που μας βοηθούν να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας καλύτερα, να βελτιωθούμε και να γίνουμε πιο ευτυχισμένοι είναι ο βασικός μας προσανατολισμός, αλλά και η λογοτεχνία που εκδίδουμε έχει τα δικά της ουσιαστικά κριτήρια, που δεν είναι μόνο ο αριθμός των πωλούμενων τεμαχίων.
Κ.Α.: Ποιοι τίτλοι σας ξεχώρισαν ήδη από τη φετινή εκδοτική σας παραγωγή; Μιλήστε μας γι’ αυτούς.
Δ.: Καταρχάς δύο σκληρόδετες εκδόσεις οι οποίες σημάδεψαν τη χρονιά για μας: η επετειακή έκδοση της «Τέχνης της Αγάπης» του Erich Fromm και η συμπληρωμένη έκδοση του «Γλάρου Ιωνάθαν Λίβινγκστον», που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά με ένα νέο κεφάλαιο από τον Richard Bach. Η μεγάλη μας έκπληξη είναι το «Ρόδο της Τοσκάνης» της Belinda Alexandra που αγαπήθηκε πολύ και συνεχίζει με άνοδο πωλήσεων από μήνα σε μήνα, ενώ ξεπέρασε κάθε προσδοκία και η υποδοχή από το κοινό του 832 σελίδων κατασκοπευτικού θρίλερ «Προσκυνητής» του Terry Hayes. Τέλος, η πολύπλευρη αστυνομική μας σειρά συγκέντρωσε και φέτος τις προτιμήσεις νέων και βετεράνων αναγνωστών, καθώς εκδώσαμε όχι μόνο βιβλία ήδη γνωστών συγγραφέων, αλλά κάναμε και εκδοτικές προτάσεις που καλύπτουν όλο το φάσμα του είδους. Από το ανατριχιαστικό βραβευμένο βρετανικό «Φονικό Κελάηδισμα», μέχρι τον νορβηγικό «Παγωμένο Άγγελο» και από το κλασικό «Μυστήριο του Κίτρινου Δωματίου» της γαλλικής σχολής μέχρι τον πολυαναμενόμενο «Φόνο Πέντε Αστέρων» της Έλενας Ακρίτα.
Κ.Α.: Ποια βιβλία σας να περιμένουμε τον χειμώνα;
Δ.: Την τρέχουσα περίοδο και μέχρι το τέλος του έτους, πρόκειται να κυκλοφορήσουμε δύο ολοκαίνουρια βιβλία από την Έλενα Ακρίτα και τον Γιάννη Ξανθούλη, καθώς και μία μυθιστορηματική βιογραφία από τη Ρέα Βιτάλη για μία προσωπικότητα της σύγχρονης ελληνικής Τέχνης. Εμπλουτίζουμε τη σειρά του Robin Sharma και εκδίδουμε ένα βιβλίο-θησαυρό από την Oprah Winfrey. Στη σειρά των αστυνομικών, ξεχωρίζουμε το κλασικό «Το Μυστήριο του Κίτρινου Δωματίου» του Gaston Leroux και προχωράμε και στο δεύτερο μυθιστόρημα του M.J. Arlidge που συστήσαμε στους Έλληνες αναγνώστες με το «Α μπε μπα μπλομ». Υποδεχόμαστε τρεις Έλληνες συγγραφείς, τον Σωτήρη Σαμπάνη, τον Μάνθο Σκαργιώτη και την Ιφιγένεια Τέκου, που όλοι τους έχουν ήδη κάνει αξιόλογες δουλειές, και κυκλοφορούμε ένα νέο βιβλίο της Άννας Γαλανού με άρωμα Κρήτης.
Κ.Α.: Γιατί διαβάζουμε;
Δ.: Γιατί κάτι ψάχνουμε. Είμαστε φύσει περίεργοι και υποψιαζόμαστε ότι πάντα υπάρχει κάτι παραπέρα, που όταν το ανακαλύψουμε θα μας ευχαριστήσει. Γιατί είμαστε εξερευνητές που θέλουμε να κατακτήσουμε όσες περισσότερες κορυφές μπορούμε και γιατί ξέρουμε πως κάθε νέα εμπειρία θα μας πάει ένα βήμα πιο μπροστά. Γιατί δεν θέλουμε να είμαστε στάσιμοι και δεν μας αρκεί το ποιοι είμαστε σήμερα — θέλουμε να γίνουμε ακόμα καλύτεροι.