Εκδόσεις Κέδρος

C
Amagi

Εκδόσεις Κέδρος

Το βιβλίο υπήρξε ένα από τα πρώτα θύματα της Κρίσης: οι νέες εκδόσεις και τα τιράζ, και φυσικά τα κέρδη, μειώθηκαν αισθητά πριν καν αυτή αρχίσει να μονοπωλεί τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων. Ο Αμάγκι ρώτησε παλιούς, ιστορικούς, βασικούς Έλληνες εκδότες, καθώς και κάποιους από τους νεότερους, αλλά και από τους πολύ νέους, για το πώς αποτιμούν την κατάσταση. Ταυτόχρονα, μας μιλούν για τις καινούριες τους εκδόσεις, προτείνοντάς μας πολλούς αξιανάγνωστους τίτλους. Το ερωτηματολόγιο ήταν κοινό για όλους. Τους ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον, καθώς φυσικά και για την όλη συνεισφορά τους στα Γράμματα.

Κυριάκος Αθανασιάδης: Πότε ιδρύθηκε ο Οίκος σας; Ποια ήταν η φυσιογνωμία του, και πώς μεταβλήθηκε η ταυτότητά του μέσα στο χρόνο;

Εκδόσεις Κέδρος: Ο Κέδρος ιδρύθηκε το 1953. Εξαρχής είχε ως στόχο την ανάδειξη των πιο προοδευτικών και ποιοτικών φωνών της ελληνικής λογοτεχνίας. Σε έναν μεγάλο βαθμό, θα μπορούσε να ειπωθεί ότι ο Κέδρος είναι ο κατεξοχήν οίκος που εισήγαγε και υποστήριξε στην Ελλάδα το ρεύμα του λογοτεχνικού μοντερνισμού (Αξιώτη, Ρίτσος, Τσίρκας, Κοτζιάς, Αλεξάνδρου κ.ά.). Παράλληλα με την ελληνική λογοτεχνία, στην πορεία του χρόνου ο Κέδρος ανέπτυξε εξίσου ποιοτικές σειρές ξένης λογοτεχνίας, μελετών και απαιτητικού δοκιμίου, ενώ έδωσε μεγάλη έμφαση και στην παιδική λογοτεχνία, που γνωρίζει σημαντική άνοδο ειδικά κατά τα τελευταία είκοσι χρόνια.

Κ.Α.: Πείτε μας δέκα τίτλους σας για τους οποίους είστε πραγματικά υπερήφανοι.

Κ.: Άρης Αλεξάνδρου, Το κιβώτιο, Μέλπω Αξιώτη, Δύσκολες νύχτες, Κώστας Βάρναλης, Το φως που καίει, Νίκος Θέμελης, Η αναζήτηση, Γιώργος Ιωάννου, Tο δικό μας αίμα, Αλέξανδρος Κοτζιάς, Αντιποίηση αρχής, Μένης Κουμανταρέας, Βιοτεχνία υαλικών, Γιάννης Ρίτσος, Η σονάτα του σεληνόφωτος, Διδώ Σωτηρίου, Ματωμένα χώματα, Αντρέας Φραγκιάς, Η καγκελόπορτα, Μάριος Χάκκας, Ο μπιντές και άλλα διηγήματα, Τζαίημς Τζόυς, Οδυσσέας, ΤΖ.Ρ. Ρ. Τόλκιν, Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών, Ουίλλιαμ Φώκνερ, Καθώς ψυχορραγώ.

Κ.Α.: Πόσα βιβλία εκδώσατε το 2000, το 2005 και το 2010; Πόσα θα έχετε εκδώσει φέτος, μέχρι το τέλος της χρονιάς;

Κ.: Τόσο το 2000 όσο και το 2005 εκδώσαμε περισσότερους από 200 τίτλους τον κάθε χρόνο. Φέτος υπολογίζουμε ότι θα εκδώσουμε περίπου 130 τίτλους ως το τέλος της χρονιάς.

Κ.Α.: Πότε αντιληφθήκατε την Κρίση; Πώς σας επηρέασε ταμειακά και πόσο άλλαξε ή διαμόρφωσε το πρόγραμμά σας;

Κ.: Την Κρίση την αντιληφθήκαμε το 2010, διότι είχε άμεσο αντίκτυπο στις εισπράξεις της εταιρείας και αυτό οδήγησε σε αντίστοιχη προσαρμογή του προγράμματός μας.

Κ.Α.: Ποια είναι η γνώμη σας για την Ενιαία Τιμή Βιβλίου, και πόσο επηρεάζει η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική τις πωλήσεις (ΦΠΑ, ΕΚΕΒΙ κ.ο.κ.);

Κ.: Η Ενιαία Τιμή Βιβλίου είναι απολύτως αναγκαία για την καλή λειτουργία της αγοράς, και δυστυχώς η κατάργησή της είναι καταστροφική. Η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική φυσικά και επηρεάζει τις πωλήσεις, αλλά το σημαντικό είναι ότι δεν υπάρχει μια πολιτική για το βιβλίο που να έχει διάρκεια στον χρόνο και να φέρνει αποτελέσματα στις αναγνωστικές συνήθειες των Ελλήνων.

Κ.Α.: Ποια είναι η σχέση σας με τις νέες τεχνολογίες, το Web, τα Social Media, αλλά και το e-book;

Κ.: Η προσαρμογή μας στη νέα ηλεκτρονική εποχή είναι απαραίτητη. Έχουμε δημιουργήσει ιστοσελίδα με όλους τους τίτλους μας, αλλά και άλλες πληροφορίες σχετικά με τον εκδοτικό οίκο, η οποία λειτουργεί και ως e-shop. Επιπλέον ασχολούμαστε ενεργά με τα social media, τα οποία συνιστούν ένα κανάλι προβολής των βιβλίων μας. Ωστόσο δεν έχουμε ακόμη αναπτύξει το e-book.

Κ.Α.: Πώς επιλέγετε τους τίτλους που εκδίδετε; Άλλαξαν τα κριτήριά σας την τελευταία πενταετία;

Κ.: Στόχος μας εξακολουθεί να είναι η ανάδειξη των πιο προοδευτικών και ποιοτικών προτάσεων τόσο από την Ελλάδα όσο και από την παγκόσμια παραγωγή. Η Κρίση δεν μετέβαλε θεματικά τα αυστηρά κριτήριά μας στην επιλογή των βιβλίων που εκδίδουμε. Αναμφίβολα, πάντως, μας υποχρέωσε να μειώσουμε την ετήσια παραγωγή μας και ως εκ τούτου να γίνουμε ακόμα πιο επιλεκτικοί.

Κ.Α.: Ποιοι τίτλοι σας ξεχώρισαν ήδη από τη φετινή εκδοτική σας παραγωγή; Μιλήστε μας γι’ αυτούς.

Κ.: Ξεχωρίζουμε το αστυνομικό μυθιστόρημα Το Κορίτσι της πτήσης 5403 του Michel Bussi, που αποτέλεσε ένα από τα best sellers του καλοκαιριού. Το ίδιο ισχύει και για το αστυνομικό μυθιστόρημα του Φίλιπ Κερ με τον τίτλο Φλόγα που σιγοκαίει, το οποίο εκτυλίσσεται στην Αργεντινή την εποχή της κυριαρχίας των Περόν. Ακόμα, το μυθιστόρημα Ο Κύκλος του Ντέιβ Έγκερς, «ένα 1984 για τη γενιά του διαδικτύου», το ιστορικό μυθιστόρημα HHhH του Laurent Binet, που αποτελεί μια μυθιστορηματική εκδοχή της επιχείρησης δολοφονίας του Ράινχαρντ Χάιντριχ στη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, το κοινωνικό μυθιστόρημα Στην άκρη του γκρεμού του Ραφαέλ Τσίρμπες, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως το καλύτερο ισπανικό μυθιστόρημα των τελευταίων 25 χρόνων, και, τέλος, τις Κόκκινες βασίλισσες του πολυβραβευμένου Αμερικανού συγγραφέα Τζόναθαν Λέθεμ, ένα σπουδαίο πολιτικό μυθιστόρημα με θέμα την άνοδο και την πτώση της Αριστεράς στις ΗΠΑ. Αξίζει επίσης να αναφερθούν οι συγκεντρωτικές εκδόσεις των ποιητικών έργων του Κώστα Βάρναλη και του Μίλτου Σαχτούρη. Τέλος, το καταπληκτικό graphic novel Αϊβαλί με σκίτσα του Soloúp και επιλεγμένα κείμενα των Φώτη Κόντογλου, Ηλία Βενέζη, Αγάπης Βενέζη-Μολυβιάτη και Αχμέτ Γιορουλμάζ.

Κ.Α.: Ποια βιβλία σας να περιμένουμε το χειμώνα;

Κ.: Από την ξένη λογοτεχνία ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν: το μητροπολιτικό μυθιστόρημα Πόλη στις φλόγες του Γκαρθ Ρισκ Χάλμπεργκ, που αποτέλεσε το εκδοτικό γεγονός της χρονιάς στις ΗΠΑ· το αστυνομικό μυθιστόρημα του Φίλιπ Κερ Η γυναίκα από το Ζάγκρεμπ, που φέρνει τον ντεντέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ στα ταραγμένα Βαλκάνια του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου· η αυτοβιογραφία Δυο παιδιά της θρυλικής ποιήτριας και τραγουδίστριας Πάτι Σμιθ, που είναι συγχρόνως και μια τοιχογραφία της καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης των δεκαετιών του ’60 και του ’70· τέλος, η αναθεωρημένη μετάφραση του θρυλικού μυθιστορήματος Το ηλεκτρικό πρόβατο του Philip K. Dick, που ενέπνευσε την περίφημη ταινία Blade Runner και θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της επιστημονικής φαντασίας. Από τον χώρο της ελληνικής λογοτεχνίας, ιδιαίτερα σημαντική είναι η επανέκδοση του μυθιστορήματος Η Κάδμω της Μέλπως Αξιώτη, σε φιλολογική επιμέλεια της Μαρίας Κακαβούλια, ένα βιβλίο που αποτελεί το κύκνειο άσμα της μεγάλης κυρίας του ελληνικού μοντερνισμού. Επίσης, το νέο μυθιστόρημα του Δημήτρη Σωτάκη με τίτλο Η ιστορία ενός σούπερ μάρκετ, το νέο μυθιστόρημα του Γιάννη Γρηγοράκη Κόκκινο και γυμνό, το Hotel New York του Βλάσση Τρεχλή, η Περιπλάνηση ενός βιολιού του Μιχάλη Μπουναρτζίδη και πολλά ακόμη.

Κ.Α.: Γιατί διαβάζουμε;

Κ.: Για τη γνώση αλλά και για την ευχαρίστηση της ίδιας της διαδικασίας της ανάγνωσης. Εμπλουτίζουμε το λεξιλόγιό μας, τις γνώσεις μας. Το διάβασμα αυξάνει τη νοητική μας λειτουργία, την κρίση μας και βοηθά στην επίτευξη των στόχων της ζωής μας. Επίσης, το διάβασμα λειτουργεί θεραπευτικά. Διαβάζουμε για να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι.