Κούκλες
Ο Φιν και η Λέιλα είναι νέοι και πολύ αγαπημένοι. Ο Φιν βλέπει στο πρόσωπο της Λέιλα τη γυναίκα της ζωής του και σχεδιάζει να της κάνει πρόταση γάμου την ημέρα των γενεθλίων της. Δεν θα προλάβει. Ένα βράδυ, καθώς επιστρέφουν από τις διακοπές τους στη Γαλλία, η Λέιλα εξαφανίζεται — και ο Φιν δεν την ξαναβλέπει ποτέ.
Δώδεκα χρόνια αργότερα ο Φιν ετοιμάζεται να παντρευτεί μιαν άλλη γυναίκα. Όχι όμως μια οποιαδήποτε άλλη: την αδελφή της Λέιλα, την Έλεν. Το ζευγάρι είναι ευτυχισμένο και όλα είναι (ξανά) ονειρεμένα… ώς τη στιγμή που πέφτουν οι πρώτες σκιές. Κάποιος αφήνει μηνύματα για τον Φιν και την Έλεν, μηνύματα που μόνο ένα άτομο μπορεί να έχει στείλει: η Λέιλα. Ρωσικές ματριόσκες, οι γνωστές ρωσικές κούκλες που μπαίνουν η μια μέσα στην άλλη, αρχίζουν να εμφανίζονται έξω από το σπίτι του ζευγαριού. Για την ακρίβεια, μόνο η τελευταία και μικρότερη από αυτές, όπως εκείνη που είχε χάσει η Έλεν όταν ήταν μικρή, κατηγορώντας την αδελφή της ότι της την είχε κλέψει εκείνη. Μια ιστορία που γνώριζαν μόνο δύο άνθρωποι: η Έλεν — και η Λέιλα.
Το σωστό ήταν να έβρισκε η Έλεν την πρώτη ρωσική κούκλα. Ήταν δική της, άλλωστε. Ήταν η κούκλα που έλειπε από το σετ της όταν ήμασταν μικρές. Δεν την είχα κλέψει, όπως νόμιζε, αλλά, όταν την βρήκα τυχαία μερικά χρόνια αργότερα στον πάτο του παλιού μπαούλου με τα παιχνίδια μας, την κράτησα. Δεν ξέρω γιατί δεν της την έδωσα πίσω.
Οπότε η Λέιλα ζει, σωστά; Όμως γιατί δεν εμφανίζεται; Και πού βρισκόταν τόσα χρόνια που όλοι πίστευαν ότι είχε απαχθεί και ότι, πιθανότατα, ήταν νεκρή; Ή μήπως είναι ο απαγωγέας της αυτός που τώρα επικοινωνεί μαζί τους; Μήπως πρέπει να απευθυνθούν στην αστυνομία;
Το κρυφτό της Λέιλα με το ζευγάρι τεντώνει τα νεύρα του Φιν και της Έλεν και φέρνει τη σχέση τους στα όριά της. Η Λέιλα —γιατί, είπαμε: όλα δείχνουν πως δεν είναι μπορεί παρά να είναι αυτή— αρχίζει να στέλνει μέιλ στον Φιν ζητώντας του να βρεθούν, κι εκείνος, που ξαναθυμάται τον έρωτά του, σκέφτεται πως δεν μπορεί παρά να πει ναι. Αλλά η Λέιλα θα του θέσει και έναν όρο. Έναν αναπάντεχο όρο: να ξεφορτωθεί την Έλεν…
Λοιπόν, αυτό που με βεβαιότητα ξεχωρίζει ένα καλό ψυχολογικό θρίλερ από τον «σωρό» είναι η διάρκειά του. Το πόσο καιρό μένει μαζί σου, για πόσο καιρό και πόσο έντονα θυμάσαι την ιστορία. Η B.A. Paris είναι μια συγγραφέας στην οποία επανέρχεσαι ακριβώς γι’ αυτό: επειδή οι ιστορίες της είναι ασφαλώς πρωτότυπες και διαβάζονται με αναγνωστική προσήλωση και ταχύτητα, αλλά την ίδια στιγμή είναι τόσο δυνατές που παραμένουν μαζί σου για καιρό αφότου θα κλείσεις τα βιβλία της και θα μείνεις να τα σκέφτεσαι συνεπαρμένος από την ένταση, τις ανατροπές και το απροσδόκητο τέλος.
Το τρίτο μυθιστόρημα της Paris, το «Φέρε με πίσω», που μόλις κυκλοφόρησε, «επισημοποιεί» την καθιέρωσή της στην κορυφή των συγγραφέων domestic noir. Μετά το πολύ δυνατό ντεμπούτο της με το «Πίσω από κλειστές πόρτες», που δικαίως πούλησε εκατομμύρια αντίτυπα διεθνώς, και την «Κατάρρευση», με την οποία συνέχισε την ανοδική της πορεία, η ιστορία του Φιν, της Λέιλα και της Έλεν έρχεται να «κλειδώσει» για την Paris μια θέση μεταξύ των κορυφαίων του ψυχολογικού θρίλερ, ενός είδους που γράφεται —για μία σειρά από πολύ συγκεκριμένους λόγους— κυρίως από γυναίκες, αλλά απευθύνεται σε όλους όσους αγαπούν τα σύγχρονα μυθιστορήματα αγωνίας, μυστηρίου και διαρκούς σασπένς. Βιβλία που δεν έχουν να κάνει με μία «απλή» αστυνομική ιστορία, ένα παιχνίδι «βρες τον δολοφόνο», αλλά με τις σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης συνείδησης, εκείνες που κρύβονται γύρω από αποφάσεις που παίρνουμε όταν νιώθουμε ότι απειλείται η «κανονικότητα» της ζωής μας.
Και πώς όχι; Η ιστορία της Paris είναι γρήγορη και καθηλωτική, οι ήρωες, όπως σε όλα τα domestic thriller, καθημερινοί, άνθρωποι της διπλανής πόρτας, η γλώσσα της απλή και μεστή, και η δομή της ιστορίας τέτοια που σε συναρπάζει. Η Λέιλα είναι ζωντανή. Ή μήπως δεν είναι; Κι αν έχει πράγματι πεθάνει, τότε ποιος είναι αυτός που γνωρίζει τόσο πολλά; Και γιατί εμφανίστηκε τώρα;…
Εξίσου εντυπωσιακή με τα βιβλία της είναι και η πορεία της ίδιας τής συγγραφέως. Μητέρα πέντε παιδιών και ιδιοκτήτρια μαζί με τον σύζυγό της μιας σχολής ξένων γλωσσών, η Πάρις κατάφερε να ανεβεί στην πρώτη θέση των διεθνών best seller αστυνομικών μυθιστορημάτων ήδη με το ντεμπούτο της, και από τότε ό,τι γράφει γίνεται χρυσός.
Το «Φέρε με Πίσω» κυκλοφορεί —με ένα καταπληκτικό, ιδιαίτερα ελκυστικό εξώφυλλο— από τις Εκδόσεις Bell σε εξαιρετική μετάφραση της πολύπειρης Βεατρίκης Κάντζολα Σαμπατάκου.
Και, μην ξεχνάτε: η B.A. Paris θα βρίσκεται στην Αθήνα για την παρουσίαση του βιβλίου της στις 13 Νοεμβρίου, στις 7 μ.μ, στο Public Συντάγματος. Θα είναι ένα όμορφο απόγευμα.