M.J. Arlidge: δύο θρίλερ

C
Κική Τσιλιγγερίδου

M.J. Arlidge: δύο θρίλερ

Η φωνή στην άλλη άκρη της γραμμής ήταν αλλοιωμένη, σαν να μην ήταν ανθρώπινη. […] «Στο πάτωμα, δίπλα στο τηλέφωνο, θα βρεις ένα όπλο. Μέσα έχει μόνο μία σφαίρα. Για τον Σαμ ή για εσένα. Αυτό είναι το τίμημα για την ελευθερία σου. Πρέπει να σκοτώσεις για να ζήσεις. Θες να ζήσεις, Έιμι;»

Δεν μπορούσα να μιλήσω. Μου ερχόταν να κάνω εμετό.

«Λοιπόν, θες;»

Η γραμμή νέκρωσε. Και ο Σαμ ρώτησε:

«Τι είπαν;»

[…] Θα μπορούσα να το κάνω τώρα.

 

Αυτό είναι το πολύ δυναμικό ξεκίνημα μιας σειράς βιβλίων με πρωταγωνίστρια την επιθεωρήτρια Έλεν Γκρέις. Στο πρώτο βιβλίο της σειράς, το «Α Μπε Μπα Μπλομ», η Έλεν Γκρέις έρχεται αντιμέτωπη με μια παράξενη υπόθεση φόνου. Η νεαρή Έιμι σκοτώνει τον σύντροφό της, Σαμ, μέσα σε μια άδεια πισίνα καταδύσεων. Η εξήγηση της Έιμι, που είναι σε κατάσταση σοκ, είναι εξοργιστική: μια γυναίκα τούς φυλάκισε και τους έθεσε το δίλημμα να σκοτώσουν ή να σκοτωθούν.

Αν η υπόθεση σας θυμίζει λίγο το «Saw», δεν έχετε άδικο — αλλά οι ομοιότητες σταματούν στη σκηνή αυτή. Οι φόνοι δεν σταματούν εδώ, αλλά συνεχίζονται στο ίδιο μοτίβο, και η επιθεωρήτρια Γκρέις αναζητά τον κρίκο που συνδέει τα θύματα.

Η επιθεωρήτρια Έλεν Γκρέις κερδίζει τις εντυπώσεις, και δικαίως. Ψηλή, επιβλητική, εσωστρεφής, με σκοτεινό παρελθόν, η Γκρέις έχει τους δικούς της δαίμονες να δαμάσει. Επιπλέον, δεν είναι αλάνθαστη, ίσα-ίσα. Είναι όμως αποφασιστική και ικανή να δει το δάχτυλο που δείχνει προς τον ένοχο, ακόμη και όταν στρέφεται καταπάνω της.

Ένα επιπλέον στοιχείο που καθιστά το «Α Μπε Μπα Μπλομ» ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι η θολή γραμμή διαχωρισμού του καλού από το κακό. Οι χαρακτήρες δεν είναι μονοδιάστατοι και η πλοκή γίνεται απρόβλεπτη εκπλήσσοντας τον αναγνώστη: ακούγεται κλισέ· και είναι — αλλά ισχύει.

Κι εδώ είναι που ο Arlidge κατάφερε να ξεφύγει από το μοτίβο των τηλεοπτικών σειρών και ταινιών. Παραγωγός δραματικών αστυνομικών σειρών για την τηλεόραση ο ίδιος, θα φανταζόταν κανείς ότι δεν θα κατάφερνε να ξεφύγει από τον τηλεοπτικό —και mainstream κινηματογραφικό— κανόνα που θέλει το καλό να θριαμβεύει και το κακό να καταβαραθρώνεται. Κι όμως, στα βιβλία του το δίκαιο δεν κερδίζει πάντα. Ή, επίσης: ο θύτης έχει υπάρξει και θύμα.

Στο δεύτερο βιβλίο του Arlidge, το «Γύρω Γύρω Όλοι», η Γκρέις ερευνά την υπόθεση ενός κατά συρροή δολοφόνου ανδρών που ξεφεύγουν από τη βιτρίνα της ζωής τους επισκεπτόμενοι πόρνες σε κακόφημες περιοχές. Ποιος είναι ο δολοφόνος και γιατί το κάνει; Και γιατί, αν δεν είναι απολύτως παράφρων, έχει τη συνήθεια να στέλνει τις ξεριζωμένες καρδιές των θυμάτων του στους οικείους τους; Μπορεί άραγε να είναι μια νέα Αϊλίν Ουόρνος, μια πόρνη που σφαγιάζει τους πελάτες της (η γυναίκα εκείνη που μάθαμε όλοι από την ταινία στην οποία την υποδύθηκε η Σαρλίζ Θέρον);

Ομολογώ ότι διάβασα αυτό το βιβλίο μέσα σε ένα μόλις απόγευμα — και λίγο από το βράδυ. Είναι συναρπαστικό, ευκολοδιάβαστο, αγωνιώδες και εισάγει νέους χαρακτήρες που σίγουρα θα ξαναδούμε σε επόμενα βιβλία.

Ο M.J. Arlidge είναι από αυτούς τους χαρισματικούς ανθρώπους που ό,τι πιάνουν γίνεται χρυσός. Από τα 25 του εργάζεται στην παραγωγή τηλεοπτικών σειρών. Αυτή τη στιγμή γράφει για τη σειρά Silent Witness και ετοιμάζει παραγωγές αστυνομικών σειρών στη Μεγάλη Βρετανία και στις ΗΠΑ. Μόλις πέρυσι κυκλοφόρησε το «Α Μπε Μπα Μπλομ», σηκώνοντας πολύ θόρυβο (αλλά και την απορία του Στίβεν Κινγκ, που έσπευσε να προμηθευτεί το βιβλίο λίγο μετά την κυκλοφορία του) και αμέσως μετά, φέτος, το «Γύρω Γύρω όλοι»: και τα δύο έχουν πάρει διθυραμβικές κριτικές στα μεγάλα Μέσα, στις κατηγορίες των crime novels, και ο ίδιος έχει χαρακτηριστεί ως ο νέος Nesbo.

Και τα δύο βιβλία κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Διόπτρα, που συνθέτουν χρόνο με τον χρόνο μία πολύ αξιόλογη σειρά αστυνομικής πεζογραφίας.