Volkswagen

L
Αλεξάνδρα Χαριτάτου

Volkswagen

Τον Σεπτέμβριο του 2015, η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA) αποκάλυψε το μεγαλύτεροι σκάνδαλο στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας: η γερμανική Volkswagen είχε δημιουργήσει ένα λογισμικό που «έκλεβε» στο τεστ ελέγχου ρύπων και το είχε εγκαταστήσει σε 11.000.000 οχήματα στην Αμερική και στην Ευρώπη, τα οποία και θα χρειαστεί να ανακληθούν στους ερχόμενους μήνες.

Volkswagen σημαίνει στην κυριολεξία «αυτοκίνητο του λαού» και κατασκευάστηκε αρχικά κατ’ εντολή του Αδόλφου Χίτλερ το 1937 με στόχο να πληροί τις εξής προϋποθέσεις: να είναι οικονομικό (κάτω από 400 δολάρια της εποχής), να φτάνει τα 100 χιλιόμετρα την ώρα, να καταναλώνει 7 λίτρα καύσιμα ανά 100 χιλιόμετρα και να χωρά άνετα 2 ενήλικες και 3 παιδιά (προφανώς η ιδανική οικογένεια κατά Χίτλερ).

Έτσι γεννήθηκε το γνωστό μας «κατσαριδάκι», ο πρωταγωνιστής των ταινιών «Herbie» της Disney (6 ταινίες σε 35 χρόνια) , το αυτοκίνητο-σύμβολο των χίπηδων τη δεκαετία του ’60, το σήμα-κατατεθέν του ομίλου. Στα 65 χρόνια κυκλοφορίας του, κατασκευάστηκαν συνολικά 21.529.464 οχήματα. Δηλαδή έχουν κυκλοφορήσει 21.529.464 σκαραβαίοι!

Η ιστορία της Volkswagen βρίθει από οξύμωρα. Ξεκίνησε με το «αυτοκίνητο του λαού», από την έμπνευση ενός αιμοσταγούς δικτάτορα, σφαγέα λαών, υπεύθυνο για τον αφανισμό 17.000.000 ανθρώπων. Μετά τον πόλεμο, για να καταφέρει να ξεχαστεί να κάνει το σκοτεινό παρελθόν της, η εταιρεία έκανε μια καμπάνια με βασικό σλόγκαν το Think Small, σε μια εποχή που τα μεγάλα αυτοκίνητα κυρίευαν την αγορά, κατακτώντας έτσι τόσο την αμερικανική όσο και την ευρωπαϊκή αγορά. Έχει υπολογιστεί πως, παγκοσμίως, 1 στα 10 οχήματα που κυκλοφορούν είναι του Ομίλου Volkswagen.

Στην ανατολή του 21ου αιώνα, ενώ η οικολογική συνείδηση έχει γίνει βασικό και απαραίτητο στοιχείο του Δυτικού Πολιτισμού, η Volkswagen κάνει καμπάνια με σημαία την πράσινη τεχνολογία της, με σλόγκαν το Think Blue, όμως σε ένα παιχνίδι της ειρωνείας πιάνεται red-handed στην Αμερική όπου διέπρεψε και αποθεώθηκε ο αγαπημένος σκαραβαίος.

Η μετοχή της VW έχασε 30% με το που ξέσπασε το σκάνδαλο, ενώ οι πραγματικές συνέπειες τόσο για την κρατερή εταιρεία όσο και για την οικονομία της Γερμανίας, που εξασφαλίζει το 3% του ΑΕΠ της από την αυτοκινητοβιομηχανία της, δεν έχουν ακόμα υπολογιστεί.

Λένε πως όποιος σπέρνει ανέμους θερίζει θύελλες, και συμπτωματικά είναι η πιο κατάλληλη παροιμία για να κλείσουμε αυτό το κείμενο για την εταιρεία που μια εποχή βάφτιζε τα οχήματά της με τα ονόματα διαφόρων ανέμων:

Polo: ο άνεμος που κατεβαίνει από τον Βόρειο Πόλο.

Scirocco: ο νότιος άνεμος. Που έρχεται από την Αφρική προς την Ευρώπη, φέρνοντας μαζί του και άμμο από την έρημο.

Jetta: μια οικογένεια τροπικών ανέμων που χρησιμοποιείται στην αεροπλοΐα για την επίτευξη ταχύτητας εδάφους.

Vento: η λέξη για τον άνεμο στα ιταλικά.

Bora: οι άνεμοι που πνέουν από τα Βαλκάνια προς την Αδριατική, το Ιόνιο και το Αιγαίο Πέλαγος.

Passat: το γερμανικό όνομα για τους αληγείς ανέμους, τους ανέμους δηλαδή που πνέουν μεταξύ της Ζώνης υποτροπικών νηνεμιών και της Ζώνης τροπικών νηνεμιών κοντά στον Ισημερινό.