Εκδόσεις Παπαδόπουλος

C
Amagi

Εκδόσεις Παπαδόπουλος

Το βιβλίο υπήρξε ένα από τα πρώτα θύματα της Κρίσης: οι νέες εκδόσεις και τα τιράζ, και φυσικά τα κέρδη, μειώθηκαν αισθητά πριν καν αυτή αρχίσει να μονοπωλεί τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων. Ο Αμάγκι ρώτησε παλιούς, ιστορικούς, βασικούς Έλληνες εκδότες, καθώς και κάποιους από τους νεότερους, αλλά και από τους πολύ νέους, για το πώς αποτιμούν την κατάσταση. Ταυτόχρονα, μας μιλούν για τις καινούριες τους εκδόσεις, προτείνοντάς μας πολλούς αξιανάγνωστους τίτλους. Το ερωτηματολόγιο ήταν κοινό για όλους. Τους ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον, καθώς φυσικά και για την όλη συνεισφορά τους στα Γράμματα.

 

Κυριάκος Αθανασιάδης: Πότε ιδρύθηκε ο Οίκος σας; Ποια ήταν η φυσιογνωμία του, και πώς μεταβλήθηκε η ταυτότητά του μέσα στο χρόνο;

Ιωάννης Παπαδόπουλος: Ιδρύθηκε το 1953. Προϋπήρχαν βιβλιοπωλεία στη Μικρά Ασία (1912), στη Θεσσαλονίκη (1938) και στην Αθήνα (1946). Ξεκίνησε σαν εκδοτικός οίκος παιδικών εικονογραφημένων βιβλίων και η κύρια έμφαση παραμένει εκεί. Στη διάρκεια των ετών προστέθηκαν κλασική λογοτεχνία για παιδιά (70’s), εκπαιδευτικά νηπιαγωγείου και δημοτικού (2004), δοκίμια ενηλίκων (2010) και λογοτεχνία ενηλίκων (2012).

 

Κ.Α.: Πείτε μας δέκα τίτλους σας για τους οποίους είστε πραγματικά υπερήφανοι.

Ι.Π.: Παιδικά: η σειρά «Η Πρώτη μου Μυθολογία» του Φίλιππου Μανδηλαρά, οι σειρές «Οι Καλοί και οι Κακοί» και «Μικρά Ταξίδια με τη Φαντασία του Ιούλιου Βερν» του Αντώνη Παπαθεοδούλου, η σειρά «Τρελλοδαγκωνίτσες» της Λήδας Βαρβαρούση, η σειρά «Ελληνικά» του 1999 με εικονογραφημένες διασκευές Παπαδιαμάντη, Βιζυηνού, Εφταλιώτη κ.ά., η σειρά με τον ανατρεπτικό λύκο του Geoffroy de Pennart. Ενηλίκων: η σειρά οικονομικών δοκιμίων (Φρίντμαν, Χάγεκ, Μίζες, Στίγκλιτζ), το «Καταστροφές και θρίαμβοι» του Στάθη Καλύβα και τα βιβλία του ιστορικού του Χάρβαρντ Νάιαλ Φέργκιουσον (ιδίως το «Πολιτισμός»).

 

Κ.Α.: Πόσα βιβλία εκδώσατε το 2000, το 2005 και το 2010; Πόσα θα έχετε εκδώσει φέτος, μέχρι το τέλος της χρονιάς;

Ι.Π.: 75, 100, 120, 70. Τα νούμερα δεν είναι συγκρίσιμα, πλέον τα βιβλία μας έχουν πολύ περισσότερα τυπογραφικά λόγω των τίτλων ενηλίκων. Σαν συγκρίσιμο μέγεθος, ας δούμε την επένδυση σε νέους τίτλους: φέτος είναι το 60% του 2010, και το 90% του 2005…

 

Κ.Α.: Πότε αντιληφθήκατε την Κρίση; Πώς σας επηρέασε ταμειακά και πόσο άλλαξε ή διαμόρφωσε το πρόγραμμά σας;

Ι.Π.: Άρχισε να έχει έντονη επίπτωση στις πωλήσεις μας το 2011. Μειώσαμε την επένδυση σε νέους τίτλους από το 2013.

 

Κ.Α.: Ποια είναι η γνώμη σας για την Ενιαία Τιμή Βιβλίου, και πόσο επηρεάζει η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική τις πωλήσεις (ΦΠΑ, ΕΚΕΒΙ κ.ο.κ.);

Ι.Π.: Αν και πιστεύω στην απελευθέρωση των αγορών, η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι κάποιας μορφής ενιαία τιμή ενισχύει την πολυφωνία, όπερ και ζητούμενο σε μια πολιτιστική αγορά.

 

Κ.Α.: Ποια είναι η σχέση σας με τις νέες τεχνολογίες, το Web, τα Social Media, αλλά και το e-book;

Ι.Π.: Άριστη. Δεν πιστεύω βέβαια ότι το e-book είναι πανάκεια (ήδη άρχισε να παρατηρείται στασιμότητα στις πωλήσεις e-books διεθνώς). Τα social media είναι το παρόν, το μέλλον δεν ξέρω τι θα είναι.

 

Κ.Α.: Πώς επιλέγετε τους τίτλους που εκδίδετε; Άλλαξαν τα κριτήριά σας την τελευταία πενταετία;

Ι.Π.: Ποιότητα αντί για ποσότητα. (Είναι δύσκολο, το προσπαθούμε τουλάχιστον!)

 

Κ.Α.: Ποιοι τίτλοι σας ξεχώρισαν ήδη από τη φετινή εκδοτική σας παραγωγή; Μιλήστε μας γιαυτούς.

Ι.Π.: Το «Καταστροφές και θρίαμβοι» του Στάθη Καλύβα. Ήδη έχει ξεπεράσει τις 6.000 αντίτυπα, σε λιγότερους από τρεις μήνες — και τι μήνες! Εντυπωσιακή επίδοση για ένα ιστορικό δοκίμιο. Επίσης, όλοι οι τίτλοι της σειράς «Μικρά Ταξίδια με τη Φαντασία του Ιούλιου Βερν» του Αντώνη Παπαθεοδούλου με την καταπληκτική εικονογράφηση της Ίριδας Σαμαρτζή.

 

Κ.Α.: Ποια βιβλία σας να περιμένουμε το χειμώνα;

Ι.Π.: Το νέο βιβλίο της Μανίνας Ζουμπουλάκη «Αόρατα κορίτσια», μια συναρπαστική οικογενειακή σάγκα, αρκετά διαφορετική από τα προηγούμενα βιβλία της, στο οποίο πιστεύουμε πολύ. Το «Ερωτευμένος Χέμινγουεη», μία μαρτυρία που διαβάζεται όμως σαν μυθιστόρημα και φωτίζει άγνωστες προσωπικές πλευρές του μεγάλου συγγραφέα, γραμμένο από έναν συγγραφέα που υπήρξε φίλος του και είχε ζήσει αρκετό καιρό κοντά του. Επίσης το μυθιστόρημα «Το Τιμολόγιο» του Σουηδού Γιόνας Κάρλσσον (Jonas Karlsson), ένα μυθιστόρημα που σε καθηλώνει με την καφκική ατμόσφαιρα και το χιούμορ του, που καταλήγει σε μια εξύμνηση των σημαντικών πραγμάτων στη ζωή.  Στα δοκίμια, να αναφέρω τη μελέτη «Μικρά Ασία» του ιστορικού Βλάση Αγτζίδη, που περιγράφει άγνωστα ιστορικά γεγονότα που συνετέλεσαν στον οδυνηρό μετασχηματισμό της Μικράς Ασίας την περίοδο 1908-1923. Στα παιδικά ξεχωρίζει η «Αντίσταση των Ελλήνων» του Φίλιππου Μανδηλαρά, όπου για πρώτη φορά θίγεται το ευαίσθητο αυτό θέμα σε βιβλίο για μικρά παιδιά! Επίσης, το «2.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα», ο τέταρτος τίτλος στην πετυχημένη σειρά με διασκευές του Βερν από τον Αντώνη Παπαθεοδούλου.

 

Κ.Α.: Γιατί διαβάζουμε;

Ι.Π.: Διαφορετικοί άνθρωποι, διαφορετικοί λόγοι. Για όποιον λόγο κι αν διαβάζει ο καθένας, πιστεύω ότι ωφελεί τον εαυτό του και τους υπόλοιπους!