Ο εσωστρεφής ηγέτης
Να παρατηρείτε το στιλ του υπευθύνου σας
Αντιληφθείτε το στιλ του αφεντικού σας παρατηρώντας τον αλλά και ζητώντας πληροφορίες από το δίκτυο των γνωστών σας. (Βλ. στο Κεφάλαιο 8, «Πώς να επικοινωνείτε και να εκπαιδεύετε αποτελεσματικά», μια λίστα με προτάσεις για το πώς να συνεργάζεστε και με εσωστρεφή και με εξωστρεφή αφεντικά.) Άλλοι που γνωρίζουν το αφεντικό σας μπορούν να σας καθοδηγήσουν και να σας δώσουν ιδέες για τον τρόπο που ενδείκνυται να τον προσεγγίσετε.
Ως εσωστρεφείς, μάλλον είστε ήδη εξαιρετικά εύστοχοι παρατηρητές της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Αξιοποιήστε αυτή την ικανότητα και συγκεντρώστε στοιχεία που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν να αποκτήσετε επαφή με το αφεντικό σας. Κάποτε είχα μια υπεύθυνη με προσωπικότητα τύπου Α, που ήταν και ιδιαίτερα εξωστρεφής. Πραγματικά, δεν την έπιανες πουθενά. Εάν σε κάποια επαγγελματική κρίση ήθελα να μάθω την άποψή της, ο μόνος τρόπος για να τραβήξω την προσοχή της ήταν, κυριολεκτικά, να τρέχω δίπλα της στους διαδρόμους της εταιρείας. Έτσι πάντως ήρθαμε πιο κοντά.
Η Νίλα, εσωστρεφής οικονομική αναλύτρια, πρόσεξε ότι το αφεντικό της όταν κουβέντιαζαν συχνά σχεδίαζε τις ιδέες του στο χαρτί. Για να τον κάνει να την ακούει πιο προσεκτικά τον προσέγγισε με μια πρόταση για κάποια νέα διαδικασία, την οποία παρουσίασε σχεδιάζοντας στο χαρτί έναν πίνακα τεσσάρων τμημάτων. Αμέσως εκείνος έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για την κουβέντα τους.
* * *
Παρουσία
Στις συναντήσεις με τους ανωτέρους σας σίγουρα θα μαθαίνετε πολλά τόσο για τους ίδιους όσο και για την εταιρεία, πράγμα που θα σας βοηθήσει να κάνετε καλά τη δουλειά σας και να εξελίσσεστε διαρκώς στη σταδιοδρομία σας. Δείτε μερικές προτάσεις για το πώς να εκμεταλλευτείτε στο έπακρο αυτές τις συζητήσεις:
- Να είστε ο εαυτός σας.
- Να δείχνετε όσα έχετε καταφέρει.
- Να ανταποκρίνεστε στα σχόλια και στις παρατηρήσεις.
- Να αναζητάτε μέντορες και υποστηρικτές.
Να είστε ο εαυτός σας. Καθώς η σχέση σας με το αφεντικό σας εξελίσσεται, να έχετε κατά νου ότι τα αφεντικά δεν διαβάζουν μυαλά. Βοηθήστε τον υπεύθυνό σας να εξοικειωθεί με το στιλ σας και να κατανοήσει πώς θα μπορούσε να σας αξιοποιήσει πλήρως. Θα μπορούσατε να του μιλήσετε για τις προτιμήσεις που έχετε ως εσωστρεφές άτομο, όπως για παράδειγμα ότι χρειάζεστε χρόνο προετοιμασίας πριν από τις συναντήσεις ή ότι προτιμάτε να στέλνετε τα αιτήματά σας με email αντί να τηλεφωνείτε.
Να δείχνετε όσα έχετε καταφέρει. Ένας ακόμη τρόπος να κερδίσετε τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη του αφεντικού σας είναι να αναλαμβάνετε πρωτοβουλίες. Μπορείτε να ανταποκριθείτε γρήγορα σε κάποιον πελάτη με μια πρόταση; Μπορείτε να μειώσετε το κόστος βρίσκοντας καινούριο προμηθευτή; Υπάρχει κάποια αλλαγή που μπορείτε να προτείνετε, η οποία θα βελτιώσει μια διαδικασία; Αναζητήστε ευκαιρίες που δεν περιλαμβάνονται απαραίτητα στην επίσημη περιγραφή της θέσης σας, συνεισφέρουν όμως στην ομαλή λειτουργία ολόκληρου του τμήματος. Στις συναντήσεις με τον υπεύθυνό σας να του μιλάτε για αυτές τις πρωτοβουλίες. Να τον ενημερώνετε και γραπτά. Θα δημιουργείτε θετικές εντυπώσεις. Και ένα ακόμη όφελος: Πιθανόν και άλλοι ηγέτες να παρατηρήσουν τις πρωτοβουλίες σας, κάτι που θα ενισχύσει συνολικά την εικόνα σας.
Να ανταποκρίνεστε στα σχόλια και στις παρατηρήσεις. Όταν η προϊσταμένη της Μινγκ, μηχανικού λογισμικού, της είπε ότι ήταν απότομη με έναν σημαντικό πελάτη, εκείνη αισθάνθηκε μεγάλη έκπληξη. Αποφάσισε όμως να μην πάρει το σχόλιο προσωπικά. Ζήτησε από την προϊσταμένη της να γίνει πιο συγκεκριμένη και έμαθε ότι ο πελάτης ήταν άνθρωπος που χρειαζόταν χρόνο για να νιώσει οικεία πριν αρχίσουν να μιλάνε για τη δουλειά. Έτσι λοιπόν την επόμενη φορά που του μίλησε πρόσεξε να ξεκινήσει τον διάλογο με χαλαρή κουβέντα, και έτσι το τηλεφώνημα πήγε πολύ καλά. Έπειτα, έκανε ένα σημαντικό βήμα, που αποτελεί πολύ καλό παράδειγμα διαχείρισης των ανωτέρων. Έκλεισε το ζήτημα με την προϊσταμένη της ενημερώνοντάς τη για τη θετική εξέλιξη στη σχέση με τον πελάτη. Επιπλέον, την ευχαρίστησε για τις παρατηρήσεις της. Η Μινγκ, αναγνωρίζοντας τη συμβολή της προϊσταμένης της στην εκπαίδευσή της, της έδειξε ότι ο χρόνος και η ενέργεια που επένδυσε για να κάνει σχόλια απέδωσαν. Επιπλέον, δημιούργησε ένα προηγούμενο ώστε να δέχεται συνεχώς παρατηρήσεις βελτίωσης, κάτι που θα λειτουργήσει βοηθητικά στην επαγγελματική της εξέλιξη.
Να αναζητάτε μέντορες και υποστηρικτές. Στις συναντήσεις με τον υπεύθυνό σας θα μπορέσετε να διαπιστώσετε εάν ενδιαφέρεται να αναλάβει τη δέσμευση που απαιτεί ο ρόλος του μέντορα και του υποστηρικτή. Πολλοί μάνατζερ θεωρούν ότι είναι ευθύνη τους να καθοδηγούν τους άλλους και ασχολούνται σοβαρά με τον ρόλο τους να παρέχουν συμβουλές και υποστήριξη. Μπορούν να προτείνουν εκπαιδευτικά προγράμματα και να συνεργαστούν μαζί σας για να θέσετε συγκεκριμένους στόχους επαγγελματικής εξέλιξης.
* * *
Βιογραφικό: Η Τζένιφερ Κανγουάιλερ, PhD, εκπαιδεύει ηγέτες με ομιλίες, σεμινάρια, και προγράμματα εμψύχωσης στελεχών. Την έχουν αποκαλέσει «προασπίστρια των εσωστρεφών» και, ως ειδικός στην ηγεσία των εσωστρεφών ανθρώπων, έχει συνεργαστεί με πολλές επιχειρήσεις και οργανισμούς. Στους πελάτες της περιλαμβάνονται οι Capital One, Turner, AT&T, The Coca-Cola Company και General Electric. Από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία της «Η μαγεία των αντιθέτων» και «Εσωστρεφείς άνθρωποι: Η ήρεμη δύναμη».
Οπισθόφυλλο: Στο εξωστρεφές επιχειρηματικό περιβάλλον, οι εσωστρεφείς συχνά αισθάνονται ότι αποκλείονται, παραμερίζονται και παρεξηγούνται. Αλλά το να είναι κανείς εσωστρεφής δεν σημαίνει πως δεν μπορεί να είναι σπουδαίος ηγέτης. Η συγγραφέας παραπέμπει στους Μπιλ Γκέιτς, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, Αριάννα Χάφινγκτον και Γουόρεν Μπάφετ ως εξαιρετικά παραδείγματα ανθρώπων οι οποίοι, αν και αυτοπροσδιορίζονται ως εσωστρεφείς, έχουν καταφέρει να αξιοποιήσουν την ήρεμη δύναμή τους και να τη μετατρέψουν σε πηγή ενέργειας. Στο βιβλίο της, παρουσιάζει μια σαφή διαδικασία τεσσάρων βημάτων για τη διαχείριση επαγγελματικών περιστάσεων, όπως τις σχέσεις με τους ανωτέρους, την ηγεσία έργων, τις δημόσιες ομιλίες, και πολλές ακόμη. Επίσης, δίνει συμβουλές για το πώς οι ηγέτες μπορούν να διαμορφώσουν εργασιακά περιβάλλοντα πιο φιλικά στους εσωστρεφείς. Ο «Εσωστρεφής ηγέτης» θα σας μάθει πώς να αποδεχθείτε το φυσικό σας εργασιακό στιλ για να εξελίξετε την καριέρα σας, να αξιοποιήσετε όσο περισσότερο γίνεται τους συνεργάτες σας και να συμβάλετε στην αξία του οργανισμού σας.